Monday 18 August 2014

全天然班蘭戚風

好開心, 終於成功整到夠綠又香又軟的班蘭戚風了!

沒人造色素和香精, 全天然的喔!

 

做了兩個, 一個用普通六吋模, 另一個用17cm戚風模, 因為我只有一個戚風模.  太久沒做戚風, 有點拌過頭, 所以有些小洞, 但無損蛋糕的味道和質感.




以前試了很多次, 始終做不出班蘭蛋糕的綠色.

最近多謝Zoe來拜訪, 讓我發現了她用心經營的blog.

看到她的班蘭戚風做法, 我才知道一向錯在那裏. 

以前我只把班蘭葉加水加碎, 然後直接用. 原來班蘭葉加水打碎後, 要放隔夜讓班蘭葉的精華沉底, 再把上層清水部份隔走, 只取下層深綠色的濃縮班蘭汁來做蛋糕.

三十五片班蘭葉才拿到四湯匙的班蘭汁, 很深綠色, 很香的.  我的兩個蛋糕共用了兩湯匙, 剩下的兩湯匙該用來做什麽呢? 有沒有好提議?


這是加了濃縮班蘭汁的蛋黃糊, 夠綠吧?


Zoe 的食譜份量很多, 可以做一個25cm戚風.  我把份量較細, 用了五隻蛋黃, 七隻蛋白, 其餘材料份量是原食譜的8成(即乘0.8), 夠做一個六吋蛋糕和17cm 戚風了.  




24 comments:

  1. Hi Luyi,

    Nice to see that you like this pandan chiffon cake recipe. We love it very much!!! It is so soft that it taste like cotton :D I couldn't work out the proportion to bake a smaller cake and since it is nice, I might as well bake the big one :p

    Your pandan cake looks very green leh even though your extract didn't settle in the fridge overnight. Beautiful colour and texture!

    Zoe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Zoe,

      I just know that I usually use 80g of flour for 17cm chiffon, so for two cakes, I need 160g flour which works out to be 80% of the ingredients in your recipe.  Maybe I should get a bigger chiffon pan since the amount of work is the same so I might as well bake a bigger one.

      I did let the pandan juice settle in the fridge and that was why my cake looked so green. Thanks for the great tips!

      Luyi

      Delete
  2. 真係好綠油油, 好靚 :) 我又搵日試吓先 :)

    ReplyDelete
  3. 印尼班蘭pancake?中式班蘭饅頭?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 中式班蘭饅頭都幾好, 不過整咗得我一個人食. 或者會整印尼糕點, 再諗諗先.

      Delete
  4. 我見亞超o個d就係有人造色素同香精. 唔敢買.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 外面賣既多少都會有人造色素同香精, 所以我寧願自己整.

      Delete
  5. 我地無這種葉賣呀。 新鮮的顏色很翠綠。

    ReplyDelete
    Replies
    1. 咁就無辦法要用香精了. 其實你嗰邊種唔種到呢? 好似話好易種架.

      Delete
  6. 唔知點解我一路都唔鍾意pandan嘅香味 , that's why I don't even eat nonya kueh

    ReplyDelete
  7. 原來要濃縮班蘭汁, 浸沉左底搖勻佢照用添, 下次試下先.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 我以前唔識都係咁, 所以整唔到咁綠.

      Delete
  8. 嘩~真係好綠喎!~哈~~好鬆軟好吸引~!

    ReplyDelete
  9. 我媽媽未過世時,最鍾意食班蘭蛋糕,妹夫每次去新加坡出差都帶一個番嚟俾佢。
    你整得好靚。

    ReplyDelete
    Replies
    1. 我好少响外面買班蘭蛋糕食, 平嗰啲一定係落晒食素香精, 貴既又覺得唔抵食.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...